Om to forskellige filosoftyper

Der findes flere forskellige måder, at elske viden på (filosofi = kærlighed til viden). En filosof type, er hvad jeg kalder den opdagelsesrejsende. Jeg lægger vægt på ‘rejsende’, da det for denne type filosof primært handler om rejsen. Rejsen skal forstås metaforisk som den proces hvori man forøger sin viden. Denne filosoftype vil muligvis føle…

Continue Reading

Om ideer og empirisme

Tabula rasa Det er en udbredt opfattelse, at når et menneske fødes, så fødes det med en tom hukommelse, en såkaldt tabula rasa (ubeskrevet tavle, Lockes idé). Hertil kan det indvendes, at mennesker allerede fra fødslen har en viden, fx at man skal trække vejret. Derfor kan menneskesindet ikke siges at være helt tomt, men…

Continue Reading

Om donationer

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at jeg har oprettet en donationsside, hvor I kan donere penge til mig (surprise). Udover det, så jeg har også tilføjet en reklame i toppen af sitet, som jeg ikke håber forstyrrer jer. Hvis I er rare, så trykker I på dem (reklamerne) en gang i mellem. Om…

Continue Reading

Om historicisme

Historicisme er ideen om, at historien kan gøres til genstand for videnskabelig forskning og at der findes historiske naturlove, som styrer historiens gang. Jeg har længe haft en ide om, at historicisme er falsk, men hvorfor burde man argumentere for det? Jeg har overvejet et argument om, at videnskab ikke kan udføre forskning på genstande,…

Continue Reading

Om computerspil og realisme

Jeg har undret mig over nogle spils stræben efter virkeligheden. Hvis man ville opleve virkeligheden, hvorfor skulle man så spille computer? Spiller vi ikke netop computer, fordi at virkeligheden ikke behager os? Det virker derfor paradoksalt når spil forsøger at blive så realistiske som muligt, da det underminerer deres eksistensgrundlag. Endvidere bringer det en diskussion…

Continue Reading

Om sandsynlig og materialisme

I min tidligere artikel om materialisme, nævnte jeg et empirisk argument for materialisme: Når man har observeret en stor del begivenheder, er der grund til at tro, at disse er repræsentative for helheden. Næsten alt vi har observeret indtil videre har været materielt, derfor er der grund til at tro, at alt er materielt.1 Vigtigt…

Continue Reading

Om viljens flertydighed

“Jeg vil ikke på arbejde, men jeg gør det alligevel” “Viljen er det der styrer kroppen” Hvordan kan disse to sætninger forenes uden en umulighed opstår? Umuligheden ligger i, at alt man gør er det man vil, samtidig med at man gør noget man ikke vil. Der er to primære problemer her, denne ene er…

Continue Reading

Om etik fra sindsniveau og ligning

I min tidligere artikel om bioetik1, konkluderede jeg, at vi baserer niveauet af rettigheder for en kategori af ting, i forhold til dennes niveau af sind. Således har ting uden et sind ingen rettigheder (en sten, mikrobølgeovn, bil…), men at ting med et lidt højere niveau af sind har lidt flere rettigheder (en hund, gris,…

Continue Reading

Om subjektiv begrundelse 2

I min tidligere artikel omtalte jeg, at visse ting (alle, ultimativt) ikke er objektivt begrundelige, da de hviler på præmisser som kun kan ‘begrundes’ subjektivt, eller slet ikke. En af disse ting er moral, som jeg forestiller mig, ligesom erkendelsesteori, bygger på nogle grundsætninger eller aksiomer hvorved alle andre moralske udsagn kan udledes. Sådanne etiske…

Continue Reading

Om 'u-' og 'a-'

Hvis man slår op i normalsprogs-ordbogen, så skelner den ikke mellem ‘a-‘ og ‘u-‘. Heller ikke etymologien kan hjælpe en med det græske ‘a-‘, som kan betyde både en mangel af en ting eller det modsatte af denne ting. Det er især problematisk i forbindelse med definitioner og ordbetydninger. Jeg foreslår, at man benytter ‘a-‘,…

Continue Reading