Undervisning, Lars Lykke, De særligt gode elever


Læs Løkke vil hjælpe de dygtigste frem.

Det ser jeg frem til.

Bemærk også denne perle:

»Det er et fremragende forslag, som vi har efterspurgt længe. Vi mener, at hvis man skal behandle mennesker ens, så skal man behandle dem forskelligt«, siger politisk ordfører Henriette Kjær.

Med den generelle form: Hvis man gerne vil opnå x, så skal man gøre en handling der hvis den lykkedes vil opnå ikke-x. Omvendt psykologi? Næppe. Dum udtalelse? Jep!

Og siden, at det er demokratisk politik, så slipper vi ikke for lidt uærlig argumentation:

»Vi har allerede mulighed for differentieret undervisning, så hvis dette i virkeligheden er udtryk for, at statsministeren ønsker mere ulighed, så synes jeg, at han skal sige det direkte. De borgerlige har en gammel drøm om at skille de dårlige børn fra meget tidligt i folkeskolen, hvilket betyder, at mange bliver chanceløse«, siger politisk ordfører Henrik Sass Larsen.

Selv hvis hun havde ret i, at det generelt sker, at når “de borgerlige” (skældsord?) har magten, så falder de dårlige elever fra i skolen, så følger det ikke, at dette var deres hensigt (“drøm”). Dette er uden tvivl sagt for at få dem til at fremstå dårlige/onde/med en ond vilje.

Det har næppe været nogen borgerligs hensigt at opnå dette. Det er hvad man kan kalde for en bikonsekvens af deres handlinger. (Givet, at det sker.)

En ide er at skabe flere valgsfagslignende kurser i uddannelserne. Hvem kunne fx ikke tænke sig at lære Networking i skolen af en kompetent lærer?i Dette behøver ikke tage et helt år. Hvis det kun er meget dygtige elever der har valgt kurset, så kan farten sættes betydeligt op.

iMan kan jo altid blive nødt til at læse bøger for at lære det. En rigtig god en af slagsen er: ‘Netværk på godt og ondt’ af Klaus Kjøller