Her følger en kort analyse af ordet er’s funktion i det danske sprog og lignende ord funktion på andre sprog.
Ordet er bliver brugt på to forskellige måder, betragt disse eksempler:
- Jeg er sej.
- Linda er personen i hjørnet.
- En hund er et dyr.
- Jeg er Emil.
Du har måske gættet det; i situation (1) og (3) bruges er til at fortælle at p tilhører q gruppe.
I situation (2) og (4) bruges er til at fortælle, at q er identisk med p. Identisk betyder at det er det samme. Helt specifikt betyder det for partikulære påstande, at det objekt som koncept q henleder til er det samme som det objekt koncept p henleder til.
Man kan misbruge denne tvetydighed i sproget på flere måder, betragt fx følgende argument:
Argument Z
-
(Alle) Jeg er træt.
-
Alle mennesker er trætte.
-
(Alle) Jeg er alle mennesker.
Det burde ikke komme som en overraskelse at argument Z er ugyldigt; konklusionen følger ikke af præmisserne. For at demonstrere argumentets ugyldighed, så har jeg her skrevet det i symbolform el. logisk form:
Argument Q
- Alle J er T.
- Alle M er T.
- Alle J er Alle M
Det er nu tydeligt at (3) ikke følger af (1) og (2). Endvidere kan man bemærke følgende andre fejl:
1, i (3) indgår der et ekstra alle selvom der ikke burde. 2, i (3) lyder det som om, at der menes den identiske funktion af er, men det kan umuligt følge af præmisserne, thi det er en syllogisme.