Argument fra fostre


 

P1. Man bør handle således at flest muligt mennesker kommer i himlen.
P2. Alle fostre der dør kommer i himlen.
P3. Meget mindre end alle ikke-fostre kommer i himlen.
P4. Med abort vil mange dø som fostre.

P5. Enten udfører man aborter eller også gør man ikke.
C1. Når man udfører en abort, sender man en person direkte i himlen, og når man ikke udfører en abort, så sender man sandsynligvis en person i helvede. (P2, P3, P4, P5)

C2. Ergo bør man udføre aborter. (P1, C1)

 

Bemærk at det er svært at formulere det, så det er gyldigt, men jeg håber at mine læsere vil finde argumentet gyldigt ud fra de præmisser jeg har opstillet ovenover. Jeg vil nu forsvare argumentets præmisser overfor indvendinger.

 

P1. Man bør handle således at flest muligt mennesker kommer i himlen.

De fleste mennesker ville nok ikke benægte dette, thi det er utilitarisme som vores demokrati bygger på, i nogen forstand. Det ville være umuligt for mig, at give en begrundelse for en etisk grundholdning, da jeg mener at dette er subjektivt. Det skal dog nævnes, at, at handle ud fra utilitarismen anses for at være godt, næsten universelt.

 

P2. Alle fostre der dør kommer i himlen.

Jeg vil ikke argumentere ud fra biblen jeg, da det sikkert ville være noget rod. Det er min forståelse at biblen ikke siger noget relevant om aborter. Min begrundelse for P2, er at hvis man benægtede det, giver det en absurd konsekvens. Det er blevet spekuleret i, at de fleste graviditeter ender i spontan abort, men det er svært at sige, fordi at de muligvis sker meget tidligt i graviditeten. Men sikkert er det, at relativt mange graviditeter ender med spontan abort.1 Det ville være svært at give en etisk begrundelse for hvorfor fostre der ikke engang kan tænke og derfor ikke kan drages ansvarlige for deres handlinger2, skal straffes med en evig ild i helvede. Det er her min antagelse, at man enten ryger i himlen eller helvede når man dør, i et teistisk perspektiv.

 

P3. Meget mindre end alle ikke-fostre kommer i himlen.

Principielt set, behøver jeg kun vise, at ikke alle ikke-fostre kommer i himlen for at man bør fravælge denne handling. Men jeg kan godt lave en stærkere sag. Hvis man ser det fra et kristent perspektiv, så kommer kun kristne i himlen, og måske kun dem der er døbt. Se fx:

v31 De svarede: »Tro på Herren Jesus, så skal du og dit hus blive frelst.« (ApG 16,31)3

Og de fleste mennesker i verden tror ikke på Jesus kristen, som deres herre, thi de fleste mennesker i verden er ikke kristne. Værre ser det ud fra et muslimsk perspektiv, hvis kun muslimer kommer i himlen etc.

Fra en teistisk synspunkt kunne det måske hævdes, at alle der tror på ‘gud’ kommer i himlen, og det gør de fleste. Dertil kan det bemærkes, at de godt nok tror på ‘gud’, men at der med ‘gud’, kan menes alt fra en vulkan til et menneskelignende væsen, der går rundt i en have, eller måske en slags immateriel entitet. Endvidere, så selv hvis det var sandt, så ville det ikke hjælpe imod argumentet, da det kun kræver at blot et mindre menneske kommer i himlen ved ikke at udføre aborter.

Hverken P4 eller P5 ser ud til at kunne benægtes, så jeg vil undlade at diskutere dem.

1Se http://en.wikipedia.org/wiki/Miscarriage#Prevalence

http://www.estronaut.com/a/spontaneous_abortion_common.htm (25-50%)

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001488.htm (up to 50%)

2De fleste etiske teorier mener, at der er nødt til at foreligge et valg hvis man kan holdes ansvarlig.

3Hentet fra http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm