Et argument imod traditionel monoteisme


Af Emil Kirkegaard

P1. Enten skabte gud verden eller også skabte gud ikke verden.

A1. Gud tog den beslutning at lave verden.

P2. Alle forandringer kræver tid.

P3. At tage en beslutning er en ændring i bevidstheden.

C1. Ergo kræver en beslutning tid. (P2, P3)

C2. Ergo krævede gud tid. (A1, C1)

P4. Før verden blev skabt, var der ingen tid.

C3. Ergo var der tid og ikke tid, hvilket er en selvmodsigelse. (C2, P3)

P5. Selvmodsigelser er umulige, og kan ikke ske.

C4. Ergo har gud ikke skabt verden. (C3, P5)

P5. Hvis gud ikke har skabt verden, så findes gud ikke.

C5. Gud findes ikke. (C4, P5)


0 svar til “Et argument imod traditionel monoteisme”

  1. Dette argument er en åbenlys fejlslutning (som de fleste anti-teistiske argumenter).

    Hvis vi accepterer dets præmisser, bliver vi henledt ikke bare på konlusionen at Gud ikke eksisterer, men at universitet ikke eksisterer. Det ignorerer med andre ord at universet (med tid og kausalitet) eksisterer.

    Enten a. har tid/kausalitet altid eksisteret, og en uendelig mængde tid/en uendelig årsagskæde skal gå forud for dette øjeblik før dette øjeblik bliver nået, og dermed vil dette øjeblik aldrig blive nået siden man aldrig kan opnå uendelighed +1, og dermed eksisterer dette øjeblik ikke.

    Eller også b. har tid en begyndelse, eller er med andre ord kontingent på en begyndelses aktualitet. Denne mulighed understøttes både af logisk nødvendighed som vist ovenfor, og også af moderne kosmologi og astrofysik. De fleste er nu enige i at universets tid og kausalitet begyndte ved hvad vi kalder Big Bang for 14-16 milliarder år siden.

    Dette øjeblik eksisterer, derfor b.

    Derfor, har vi to muligheder:

    a. Præmis P2 at ‘alle forandringer kræver tid’ er sandt, og tid og kausalitet eksisterer ikke, siden tid kræver en forandring uden nogen tid forud for sig til tid. Dermed eksisterer universet ikke.

    eller,

    b. Præmisset P2 at “forandring kræver tid”, eller at tid skal bruge tid for at opstå, er falsk.

    Universet eksisterer, derfor b.

    Gud er dermed stadig et logisk kohærænt koncept. Og samme er universet som så, ligemeget om man bruger gud til forklaring eller ej.